Tapahtumia kaudelta 2001-2002

12.01.2002 KETUNAJOKOE KOSKI TL

Kosken Tl Eränkävijät järjesti 12.01.2002 ketunajokokeen joka samalla oli seuran 60v.juhlakoe. Kosken Tl Eränkävijät on perustettu v.1941. Kenneltoiminnassa kulunut kausi oli 36. toimintavuosi. Kosken Tl Eränkävijät järjesti ensimmäiset ajokokeet v. 1965 ja ensimmäinen ketunajokoe järjestettiin v. 1994. Jäseniä yhdistyksessä on 180 ja metsästyspinta-alaa on n.16.000 hehtaaria.

Kokeen keskuspaikkana oli Kosken Tl keskustassa oleva työväentalo, joka osoittautui erinomaiseksi keskuspaikaksi.

Ylituomarina toimi Heikki Nurmio Forssasta ja sihteerinä Rauno Elo.

Kokeeseen osallistui 11 suomenajokoiraa , jotka lähtivät tavoittelemaan pääpalkintona olevaa Baikal- metsästyshaulikkoa. Toiseksi tulleelle koiralle oli luvassa moottorisaha.

Koe suoritettiin vaikeissa olosuhteissa sillä karppa ja suojasää vaikeuttivat koirien hakutyöskentelyä. Peräti 6 koiraa haki tyhjän hakuerän.

Kokeen voitti Ilkka Laukkasen omistama Kxx Leppälähteen Lilli erinomaisella tuloksella 96.50 pist.Toiseksi tuli Jyrki Leikon Tellu (84.60 pist.) ja kolmanneksi Matti Laurilan Aatu (83.25 pist.).

Koetoimikunta kiittää yhteistyökumppaneita, tukijoita tuomareita sekä maasto-oppaita onnistuneesta kokeesta.

Koirakohtaiset tulokset

PM-ajokoe Mynämäellä

Varsinais-Suomen kennelpiirin piirinmestaruusajokoe pidettiin Mynämäellä 29.-30.9.2001 Mynämäen Erän majalla.

Lauantaiaamuna oli koolla niin koiranomistajat kuin tuomaritkin innokkaasti odottaen pääsyä metsään. Ylituomari Rauno Elo totesi puhuttelussaan tuomarijoukon koostuvan pätevistä ja kokeneista tuomareista. Hän kuitenkin muistutti vielä haun ja ajon seuraamisen tärkeyttä; näköhavainto tekee usein enemmän oikeutta koiralle kuin vain kuuloon tai "näppituntumaan" perustuva havainto tekee.

Hakuolosuhtet maastoissa olivat huonot yöllisen sateen muututtua pakkassääksi. Muutenkin olosuhteet maastoissa olivat vaihtelevat; saatiin rae-, sade- ja lumikuuroja. Sää oli kuitenkin pääosin aurinkoinen ja tyyni, joten metsässä oli mukavaa kuulostella. Voittajaa veikkailtiin innolla ja asiantuntemuksella, vaikka lauantain jälkeen tilanne oli vielä avoin; selvää muita edwellä olevaa koiraa ei ollut, joten sunnuntain tulokset voisivat muuttaa tilanteita vielä paljonkin.

Sunnuntaiaamu valkeni kirkkaana ja tyynenä pakkasaamuna.Maastoihin lähdettiin jännittyneinä ja innokkaina.Olosuhteet olivat lauantaita paremmmat.Pakkasta oli useimmissa maastoissa ollut vähän koko yön, joten yöjäljet eivät olleet pahemmin pakettiin menneet. Ylituomariryhmä seurasi lauantaina neljän koiran toimintaa maastoissa huonolla onnella, sillä vasta sunnuntaina onnisti; ajoakin päästiin vihdoin kuulemaan.

Keskuspaikalla vallitsi jännittynyt tunnelma. Metsästä odotettavilla koirilla oli vielä mahdollisuuksia tilanteita muuttaa. Illansuussa oli kisa loppusuoralla ja tulokset julkistettiin. Voittajaksi selviytyi narttu xx Muurivuoren Hemuli,jonka omistaa Matti Keppola tuloksella VOI 2 71,71p (valintapisteet 68,34). Toiseksi sijoittui narttu Jokirinteen Ella, omistajana Timo Muurinen, tuloksella VOI 2 68,28p. (valintapisteet 68,28). Kolmanneksi tuli uros Hemun Rocky, jonka omistaa Risto Kalve, tuloksella VOI 2 67,86p.(valintapisteet 67,86). Nämä koirat lähtevät jatkoon kilpailemaan Etelä-Suomen lohkon mestaruudesta.

Onnea vielä kerran matkaan lähtijöille!

Tulokset ja tarkemmat koirakohtaiset tulokset

Haulikkoampumakilpailut 7.7.2001

Lounais-Suomen Ajokoirayhdistyksen ensimmäiset viralliset haulikkoammuntakilpailut pidettiin 7.7.2001 Laitilassa, Laitilan metsästysseuran majalla Kusnissa, jossa kilpailtiin Trap-ammunnassa.

Sarjoja oli kaksi, yleinen ja yli 50v. Osanottajia oli melko vähän, mutta ensi kerralla kaikki joukolla mukaan.

Tulokset

Yleinen sarja (5 parasta)

1.      Koskinen Esko     16
2.      Sainio Ari        14
3.      Sätilä Juha       13
4.      Mäenpää Teijo     11
5.      Yli-Joki Ville    10

Yli 50v.

1.      Airisto Hannu     13
2.      Sahlsten Jorma     9

YHDISTYKSEN KESÄTAPAHTUMA

Yhdistyksen kesätapahtuma järjestettiin lauantaina 9.6.2001 Kosken Eränkävijöiden majalla. Paikalla oli 29 aktiivista ja iloista jäsentä.

Sää oli ennustuksista huolimatta poutainen. Yhdistyksen puheenjohtaja Rauno Elo toivotti kaikki tervetulleeksi ja iloitsi erityisesti, että myös nuoria jäseniä oli saapunut paikalle.

Vuosikokouksen jälkeen johtokunnalle ilmoitettiin, että Paras kettukoira -kilpailun tuloksissa oli virheitä. Asia selvitettiin ja todettiin, että Jouko Tolvasen (kxx Muurivuoren Sälli) ilmoittamissa pisteissä oli virhe. Palkinto kuuluu Jyrki Leikolle (kxx Heppu), jolle tässä tilaisuudessa luovutettiin Paras kettukoira-palkinto.

Nautimme maittavaa lohikeittoa, minkä jälkeen lähdimme luontopolulle. Kysymyksistä selvittiin kunnialla; nisäkkäät, linnut ja viljelyskasvit tunnettiin hyvin, mutta perhoset ja luonnonkasvit tuntuivat olevan ajokoiraväelle oudompia. Kilpailun voittajaksi arvonnan jälkeen selviytyi Ari Sainio (19½/22p), toiseksi Juha Sätilä (19½/22p) ja kolmanneksi Esko Koskinen (19/22p).

Seuraavaksi saimme kokeilla taitojamme pistooliammunnassa Speden Spelien tyyliin laserpistoolilla. Monenlaisten kiemuroiden (näyttöruudulla olevien) jälkeen voittajaksi selviytyi Esa Ojanen (42.5 p), toiseksi tuli Väinö Riitamo (41.5 p) ja kolmanneksi Ari Sainio (41.0 p).

Ohjelma jatkui iloisissa merkeissä makkaraa grillaten ja saunoen. Kiitos järjestäjille!